کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

چرا دوستت دارم؟

بگذار ترجمه ی خوشامد گویی صندلی هایی باشم
که تو رویشان می نشینی
فکر فنجان هایی را کشف کنم
که در معاشقه ی قاشق و شکر
به لبان تو فکر می کنند
بگذار حروف جدیدی به تو اضافه کنم
اضافه کنم به الفبا
بگذار خودم را سرزنش کنم
و میان تمدن و وحشیگری
به عشق برسم


چای خوشمزه بود؟
با کمی شیر چطوری؟
مثل همیشه باکمی شکر موافقی؟
اما من چهره ات را بدون شکر ترجیح می دهم

هزارمین بار است که می گویم

دوستت دارم


چطور چیزی را که قابل تفسیر نیست
تفسیر کنم؟
مساحت غمم را چطور اندازه بگیرم؟
غمی که هر روز مثل کودکی بزرگتر و زیبا تر می شود
بگذار با همه کلمات آشنا و نا آشنا بگویم
دوستت دارم

...


"نزار قبانی"

(متن کامل شعر در ادامه مطلب)

 متن کامل:


بگذار ترجمه ی خوشامد گویی صندلی هایی باشم
که تو رویشان می نشینی
فکر فنجان هایی را کشف کنم
که در معاشقه ی قاشق و شکر
به لبان تو فکر می کنند
بگذار حروف جدیدی به تو اضافه کنم
اضافه کنم به الفبا
بگذار خودم را سرزنش کنم
و میان تمدن و وحشیگری
به عشق برسم


چای خوشمزه بود؟
با کمی شیر چطوری؟
مثل همیشه باکمی شکر موافقی؟
اما من چهره ات را بدون شکر ترجیح می دهم

هزارمین بار است که می گویم

دوستت دارم


چطور چیزی را که قابل تفسیر نیست
تفسیر کنم؟
مساحت غمم را چطور اندازه بگیرم؟
غمی که هر روز مثل کودکی بزرگتر و زیبا تر می شود
بگذار با همه کلمات آشنا و نا آشنا بگویم
دوستت دارم


چیز هایی را کشف کنم هم وزن دل عاشقم
که زنده به دیدن توست
واژه هایی بیابم که تنهایی تو را و مرا  بیان کند
با کلماتی دیگر صدایت کنم
با همه حرف های ندا

شاید در این صدا زدن  از دهانم متولد شوی
دولت عشقی به پا کنم
که ملکه اش تو باشی
و من بزرگترین عاشق تاریخ
بگذار رهبر انقلابی باشم
که سلطه ی چشمهایت
در جهان به پا کند

با عشق، چهره ی تمدن را تغییر دهم
تو تمدنی... 

تو میراثی هستی که هزاران سال در دل زمین شکل می گیرد
دوستت دارم

 

چطور ثابت کنم که حضور تو در جهان مثل حضور آب و درختان است؟
تو گل آفتابگردانی  

نخلستان       

 و ترانه ای که از تاریکی دل به دریا زده
وقتی کلمات ناتوانند بگذار تو را باسکوت بگویم...

و وقتی کلام ماجرایی ست که در آن گرفتار شده ا
شعر تبدیل به ظرفی سنگی می شود
آنچه میان ماست
میان مژه های چشمم و چشمت
بگذار به رمز بگویم...
اگر به نور ماه ایمان نداری
بگذار به صاعقه متشبث شوم
یا به بارش باران
بگذار به دریا نشانی چشمهایت را بگویم
اگر دعوت مرا برای سفر می پذیری


چرا دوستت دارم؟
هیچ قایقی به یاد نمی آورد
که آب چطور در آغوشش گرفته
و گرداب چطور برهنه اش کرده

 

چرا دوستت دارم؟
از گلوله نمی پرسند
از کجا آمده
معذرت هم نمی خواهد
از من نپرس چرا دوستت دارم
نه من می دانم
نه تو...

 

"نزار قبانی"

نظرات 4 + ارسال نظر
نرگس دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:52 ب.ظ http://narges-70.blogfa.com

سلام
والا نمیدونم چی بگم..شاید حق با شما باشه
اخه من خودم وبلاگ قبلیم که فیلتر شد اهنگش رو دوست داشتم..شاید منم مثل شما دوست نداشتم کدش رو به کسی یبدم ولی وقتی دوستان میومدن و تقاضا میکردن دلم نمیومد نه بگم..اگرم به شما هم چیزی گفتم معذرت میخوام..اخه هر روز به عشق گوش دادن به اون اهنگ میومدم ..الانم که عوضش کردین..
و مطمئن باشین دختر پرتوقعی نیستم و منظورم این نبود که کد رو بدین
موفق باشین و ممنون بابت اشعار زیبایی که میزارین

گل ناز چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 02:09 ب.ظ http://golenazj.persianblog.ir/

خیلی زیبا بود. مرسی.
[گل][گل][گل]
بلاگ اسکای گل نداره، ما این گلا رو از باغچه ی خودمون می چینیم میاریم!

فاضل چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:56 ب.ظ http://www.8azar66.blogfa.com

دارد به باد می سپرد این پیام را:
سیب دلم برای تو ای دوست، لک زده است!

" مژگان عباسلو"

سری به ما بزنین دوست داشتین لینک کنید

Aseman چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:48 ق.ظ http://mosaferejade.blogfa.com

رشته ادبیات خوندم و به شعروشاعری علاقه زیادی دارم مخصوصا به شعر خوندن خیلی علاقه دارم چون واقعا از عمق وجودم میخونم وحسش میکنم اما هیچ وقت نشد دنبالش برم ، الان خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم ..ممنونم وبه شما خسته نباشید میگم.../

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد