کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

به آن ها نگفته ام - روزبه سوهانی

به آن ها نگفته ام

 یعنی نگذاشته ام بویی ببرند

که از خواب نمی ترسم

که از مرگ نمی ترسم

.

که از این چهار دیواری نمی ترسم

.

تنها از هرچه تو را نداشته باشد می ترسم

و آن ها که هنوز بویی نبرده اند

برای ترساندنم می زنند

تا حد مرگ می زنند

و در انفرادی می اندازند

به آن ها نگفته ام

که در مرگ نشسته ای

در سلول نشسته ای

در خواب نشسته ای

و انتظارم را می کشی

یعنی نگذاشته ام بویی ببرند هنوز.

 

"روزبه سوهانی"

برگرفته از مجموعه "تنهایی" انتشارات مروارید/ زمستان ۱۳۹۷

فصلِ تازه - روزبه سوهانی

می خواهم هر صبح که پنجره را باز می کنی
آن درختِ رو به رو من باشم
فصلِ تازه من باشم
آفتاب من باشم
استکان چای من باشم
و هر پرنده ای که
نان از انگشتانِ تو می گیرد …!

"روزبه سوهانی"


بدتر از تنهایی - چارلز بوکوفسکی

چیزهایی هست خیلی بدتر از تنهایی

اما سالها طول می کشد تا این را بفهمی

وقتی هم که آخر سر می فهمی اش

دیگر خیلی دیر شده

و هیچ چیز بدتر از خیلی دیر نیست.

 

"چارلز بوکوفسکی"

برشی از کتاب "سوختن در آب غرق شدن در آتش"


هاینریش چارلز بوکوفسکی (۱۹۲۰ -  ۱۹۹۴) شاعر و داستان‌نویس آمریکایی

چارلز بوکوفسکی از مشهورترین نویسنده ها و شاعرهای معاصر آمریکا است و بسیاری ادعا می‌کنند که بانفوذترین و صمیمی ترین ِ شاعران و نویسندگان این قرن خود اوست. در20 سالگی پدرش بعد از خواندن نوشته‌های چارلز بوکوفسکی، او را از خانه بیرون کرد و خانه به دوشی‌اش آغاز شد. اولین نوشته‌اش در ۲۴ سالگی در مجله‌ی “قصه” چاپ شد ولی آن قدر از فرایند انتشار آثارش دل زده شد که برای تقریباَ 10 سال هیچ ننوشت!

همیشه دلم خواسته - عباس معروفی

همیشه دلم خواسته بدانم،

لحظه‌های تو بی من چطور می‌گذرد؟

وقتی نگاهت می‌افتد به برگ،

به شاخه،

به پوست درخت،

وقتی بوی پرتقال می‌پیچد،

وقتی باران تنها تو را خیس ‌می‌کند

وقتی با صدایی برمی‌گردی پشت سرت و من نیستم …

 

"عباس معروفی"


زنده یاد سید عباس معروفی (۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ ، شهریور ۱۴۰۱)

خرم آن روز که بازآیی - سعدی

خرم آن روز که بازآیی و سعدی گوید:

آمدی وه که چه مشتاق و پریشان بودم.

"سعدی"

متن کامل شعر در ادامه مطلب  

ادامه مطلب ...