کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه ‌سرشت

که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

 

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش

هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار، که کِشت


ناامیدم مکن از سابقهٔ لطفِ ازل

تو پسِ پرده چه دانی که، که خوب است و که زشت.

 

"حافظ"

 

متن کامل شعر در ادامه مطلب

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه ‌سرشت

که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

 

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش

هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار، که کِشت

 

همه کس طالبِ یارند چه هشیار و چه مست

همه جا خانهٔ عشق است چه مسجد چه کِنِشت

 

سرِ تسلیمِ من و خشتِ درِ میکده‌ها

مدعی گر نکند فهمِ سخن، گو سر و خشت

 

ناامیدم مکن از سابقهٔ لطفِ ازل

تو پسِ پرده چه دانی که، که خوب است و که زشت

 

نه من از پردهٔ تقوا به درافتادم و بس

پدرم نیز بهشتِ ابد از دست بهشت

 

حافظا روزِ اجل گر به کف آری جامی

یک سر از کویِ خرابات بَرَندَت به بهشت.

 

"حافظ"

------------------------------------------------------

+ امروز فکر کردم که جناب حافظ واقعا چقدر مهجور واقع شده در وبلاگم! :)

++ رند، واژه‌ای فارسی است به معنای زیرک، حیله‌گر، بی‌قید و لاابالی، ... و امروزه به انسان فرصت طلب رند می‌گویند. در اصطلاح تصوف، رند کسی است که ظاهر خود را در ملامت دارد و باطنش سالم است. رند در اشعار حافظ، انسانی است آزاده و بی قید و وارسته و شخصیتی است در نقطه مقابلِ زاهد.

نظرات 1 + ارسال نظر
م.ن سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 02:12 ب.ظ

اشعار مهدی موسوی هم همین طور !

پاییز من عزیز غم انگیز برگ ریز
یک روز میرسم و می بهارمت

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد