کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

منم آن شکسته سازی ...

منم آن شکسته سازی

که توأم نمی نوازی

چه فغان کنم ز دستی

که گسسته تار ما را


"سیمین بهبهانی"


(شعر کامل در ادامه مطلب)

 متن کامل شعر:


ز چه جوهر آفریدی، دل داغدار مارا؟

که هزار لاله پوشد، پس از این مزار ما را

 

تن ماچرا بسوزی که تو خود این گناه کردی

 تو که بوسه گاه کردی لب پرشرار ما را

 

چه کنم جز این که گویم «بنِگر به لطف بنْگر

دل گرمسوز ما را، رخ شرمسار ما را»؟

 

ز سرشک نم فشاندم، به بنفشه زار ِ دوری

که ز بوته ها بچینی، گل انتظار ما را


چو نسیم ِ آشنایی، ز کدام سو وزیدی؟

تو که بی قرار کردی، همه لاله زار ما را


منم آن شکسته سازی، که توأم نمی نوازی

چه فغان کنم ز دستی، که گسسته تار ما را


ز کویر ِ جان سیمین، نه گل و نه سبزه روید

دل رنگ و بو پسندت، چه کند بهار ما را؟

 

"سیمین بهبهانی"

 ---------------------------------------------


پ.ن:

((چه فغان کنم ز دستی، که گسسته تار ما را))

این مصرع را غالبا بدین گونه نوشته اند:

((که فغان کنم ز دستی، که گسسته تار ما را))

که بنظرم با "چه" صحیح می باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1397 ساعت 12:12 ب.ظ

زیبابود

کاووس دوشنبه 23 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 03:43 ب.ظ

"که فغان کنم ز دستی" یعنی اگر این ساز شکسته را بنوازی از دست تو گله می کند

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد