کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

برو ای یار که ترک تو ستمگر کردم

برو ای تُرک* که تَرک تو ستمگر کردم
حیف از آن عمر که در پای تو من سر کردم
عهد و پیمان تو با ما و وفا با دگران
ساده دل من که قسم های تو باور کردم

به خدا کافر اگر بود به رحم آمده بود
زان همه ناله که من پیش تو کافر کردم
تو شدی همسر اغیارو من از یار و دیار
گشتم آواره و ترک سرو همسر کردم

زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی
که من از خار و خس بادیه بستر کردم
در و دیوار به حال دل من زار گریست
هر کجا ناله ی ناکامی خود سر کردم

 

در غمت داغ پدردیدم وچون در یتیم

اشکریزان هوس دامن مادر کردم

اشک ازآویزه ی گوش تو حکایت می کرد

پند ازاین گوش پذیرفتم ازآن درکردم

پس از این گوش فلک نشنود افغان کسی
که من این گوش ز فریادو فغان کر کردم
ای بسا شب به امیدی که زنی حلقه به در
دیده را حلقه صفت دوخته بر در کردم

شهریارا به جفا کرد چو خاکم پامال
آنکه من خاک رهش را به سر افسر کردم

 

"استاد محمدحسین شهریار"

 

*  آقای چاوشی این مصرع را به این شکل تغییر داده اند:
برو ای یار که ترک تو ستمگر کردم.
منظور از تُرک در اینجا معشوق زیبا روی است.

----------------------------------------------------------------


پیشنهاد موسیقی:

دانلود آهنگ "ستمگر" با صدای محسن چاوشی از آلبوم "من خود آن سیزدهم"، سال انتشار: اسفند 1391

ترانه این آهنگ زیبا ترکیبی است از همین دو شعر استاد شهریار که امروز گذاشتم. (لینک شعر اول)

برای آنها که اطلاع نداشتند عرض کنم که آلبوم "من خود آن سیزدهم" یکی از کارهای متفاوت و بنظرم ارزشمند و زیبای محسن چاوشی بود که در آن از اشعار شاعران نامی و کلاسیک پارسی استفاده شده است: مولانا، وحشی بافقی، شهریار، باباطاهر


نظرات 8 + ارسال نظر
ali دوشنبه 19 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 01:55 ب.ظ

آقاب قادر به جای داد و بیداد و تعصب ببیجا لطفا برو کمی ادبیات بخون خب پاسخت و به درسیت دادن زشته آبروی ترکارو نبر

هاشمی دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 08:11 ب.ظ

خ د پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 04:31 ب.ظ

فاطمه جمعه 2 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 03:32 ب.ظ http://www.radepayeshaar.blogsky.com

خیلی شعر زیبا و پرمفهومی بود
لذت بردم
راستی وبلاگتون رو لینک کردم
و اگه وبم رو دوست داشتین چه خوب میشه اگه تبادل لینک کنیم
سپاس از انتخاب خیلی زیباتون
در پناه حق

قادر یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 10:12 ق.ظ

عزیزم این ترک نیست یار است واقعا دیگه شورش دراوردی از بس فرومایه و قابل ترحمین که حیف است آدم در مورد افرادی مثل شماها صحبت کند وای از این فاشیستها حالم به هم میخوره.........

خب یه خورده سرچ کن برادر قبل از اینکه بیای اینجا داد و قال کنی!

برو ای تُرک که ترک تو ستمگر کردم / درست است.
آقای چاوشی این مصرع را به این شکل تغییر داده اند:
برو ای یار که ترک تو ستمگر کردم.
منظور از تُرک در اینجا معشوق زیبا روی است.

چنانکه سعدی نیز می فرمایند:
سعدی از پرده عشاق چه خوش می نالید
تُرک من پرده برانداز که هندوی توام

و منوچهری:
گویی برخ کس منگر جز به رخ من
ای ترک چنین شیفته خویش چرایی .

راضیه پنج‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 01:18 ب.ظ

خاتون گل و گلاب آقای محسن چاوشی بی نظیره ولی چرا این جا این نظر رو گذاشتی ربطی به شعر استاد شهریار نداره که
البته بی احترامی نشود به شما دوست گل و گلاب
شعر استاد هم بسیار بسیار عالیه

zahra سه‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 08:13 ب.ظ http://www.ayso.com

خاتون پنج‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:44 ب.ظ

من به شخصه از شنیدن کارهای جناب چاووشی لذت می برم
به قول شما این آلبوم هم شنیدنی و ارزشمند است

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد