کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

تو، تمام آن چیزی هستی که من به خواب دیده بودم

بعد از انتظار طولانی آسمان و تنگدستی زمین و سالهای ترس
برای ملامت سقف های کوتاه و دلجویی چلچله های فروردین
به ملاقات تو آمدم!
تا نامم را، دلم را و واژگانم را به تو بسپارم...!
عرق پیشانی‌ام را بگیر
می خواهم دو زانو در برابرت بنشینم
و تا حریر پیراهنت را شاپرکها بیرون می آورند
دستی به گیسوانت فرو برم
میان خنده های تو ،

قرص ماه و کودکان بذر و بالهای شانه به سر آواز می خوانند
تو، تمام آن چیزی هستی که من به خواب دیده بودم
تو، دانه ی خورشیدی ، مهربانی انگور
و من ، بی آنکه ناخنهایم را به گاوآهن ببندم زمستان را سرافکنده خواهم کرد
تو صدایم می کنی و پیراهنم پر می شود از بهــار...
من که همه عمر، آسمان را به تردید نگریسته بودم
حالا می خواهم چایم را در کهکشان شیری بنوشم
حبه ی قندی تعارفم کن
این اتفاق عجیب که در جان من افتاده است
خواب باغ را در تاریکی هم سبز می کند...

"محمد رضا رحمانی"


برگرفته از وبلاگ:

http://sorodemehr.blogfa.com/

----------------------------------------------------

دانلود دکلمه زیبای این شعر با صدای شاعر

از قطعات آلبوم "دلواپس تو نیستم" / آهنگساز: پیروز ارجمند / تنظیم: مانی رهنما / سال 1385 / ترک 12

+ با سپاس فراوان از خانم مریم نوربخش برای ارسال فایل صوتی

--------------------------------------------------------

پی نوشت (9 مهر 1392):

بین تمام شعرهایی که اخیرا خواندم و پست کردم (نمی تونم بگم از کی اما حداقل چند روز اخیر) از هیچ شعری به اندازه این شعر لذت نبردم و به دلم ننشست. دست مریزاد به آقای رحمانی.

----------------------------------------------------

پی نوشت مهر 1402:

بیوگرافی کوتاه از محمد رضا رحمانی:

محمد رضا رحمانی، زاده اسفند سال 1331 تهران. نویسنده، ویراستار، شاعر بازیگر و ترانه سرا.

آثار و کتابهای چاپ شده:

"بانوی اردیبهشت" / انتشارات همگام / 1375

"دانستن این همه سکوت" / انتشارات پاکان / 1377

"بانوی اردیبهشت و غزلی ناتمام" / انتشارات دنیای هنر / 1380

آلبوم صوتی "دلواپس تو نیستم" / با صدای محمدرضا رحمانی / آهنگ ساز دکتر پیروز ارجمند / تنظیم: مانی رهنما / 1385

و آثار بسیاری در قالب کتاب کودک و کتاب علمی و ترانه تیتراژ سریال های تلوزیونی مانند تب سرد.

نظرات 12 + ارسال نظر
حامد سه‌شنبه 15 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 10:27 ب.ظ

نگاه جناب رحمانی، به جایگاه روشنی و تاریکی، بهار و پاییز، خیر و شر، برام بسیار دلچسبه، بارها و بارها از گوش دادن صدای دلنشین ایشون با چنین شعرهای فوق العاده ای لذت بردم.

مینا چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:30 ق.ظ

شاعر : محمدرضا رحمانی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاعر این شعر پبلو نروداست ، نیست ؟

خیر
اشعار از محمد رضا رحمانی ست
اتفاقا من هم در ذیل یکی از اشعار همین حس و همسن نکته را بیان کردم که اشعار رنگ و بوی اشعار نرودا را دارد.

ثنابانو دوشنبه 11 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:13 ب.ظ

عالی بود

بهرام محمودی دوشنبه 22 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:22 ب.ظ http://ghazalparse.blogfa.com

سلام
شعر که زیبا بود
در حال دانلود دکلمه ها هستم
امیدوارم شبمو شاعرانه کنه این دکلمه ها

حلما دوشنبه 22 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:21 ب.ظ

واقعا عالی بود هر دو دیکلمشونو دانلود کردم َ مرسی

nazli یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:06 ب.ظ http://nazlia.blogfa.com

در طول این سالها وبلاگای زیادی رو خونده بودم.منتها هیچ کدومشون من از شب تا صبح بیدار نگه نداشته بود.این وبلاگ واقعا تحسین برانگیزه.ممنون بابت این سلیقه ی بی نظیر...

مریم چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:58 ق.ظ

دو شاعر به نام محمدرضا رحمانی داریم. شاعر این شعر، متولد 1350 است و دوبیتی و شعر نو می‌سراید

بله در این مورد هم شما درست میفرمایید.

مریم چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:51 ق.ظ

شاعر شعر ــ اگر اشتباه نکرده باشم ـــ محمدرضا رحمانی است. در آلبوم «دلواپس تو نیستم» (به آهنگسازی پیروز ارجمند) این شعر و اشعار دیگر شاعر تکلمه شده است.

بله طبق جستجوی گوگل، ظاهرا مانی رهنما، سال 85 ترانه و آلبومی ارائه کرده اند با عنوان «دلواپس تو نیستم» با اشعار و دکلمه محمد رضا رحمانی.
من این ترانه رو گوش ندادم. اگر شما گوش دادین و شعرش همین شعره، پس حق با شماست.
اگر ترانه مورد نظر رو دارید ممنون میشم برای بنده میل کنید.
سپاس

mahi سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:04 ب.ظ

جای دلنشینیست ...
در انتظار زیباییهای بیشتر ..
لحظه هات به کام

کاش دل نویسی هم داشت این وب

نیما سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:00 ب.ظ

دوستی ایمیلی فرستادند با این مضمون:

«شاعر شعر «تو تمام آن چیزی هستی که ...» ــ اگر اشتباه نکرده باشم ــ محمدرضا رحمانی است. این شعر و اشعار دیگر این شاعر در آلبوم «دلواپس تو نیستم» دکلمه شده است.»

پاسخ:
در این مورد من اطلاعی ندارم. سرچ کردم و چیزی در تایید این فرمایش شما پیدا نکردم! یعنی سایتی و یا وبلاگی نیافتم که این شعر را به اسم آقای محمد رضا رحمانی (مهرداد اوستا) ثبت کرده باشند.

Aseman سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:36 ق.ظ http://mosaferejade.blogfa.com

اولین پر که در آمد
انکارش کردم
گفتم اشتباهی شده است
قرار نیست پرنده باشم

دومین پر را پنهان کردم
ترسیدم نکند شکارچی ها
خیالات برشان دارد

سومین پر ...
قیچی را برداشتم
من
برای پرواز
نیازی به بال ندارم

می خواهم
تنها روی زمین
راه بروم.

مرتضی پاشا

ل.م دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:03 ب.ظ

زندگی پاگرد می خواهد






زندگی پاگرد می خواهد
نفس که کم می آورم
کار و زندگی ات را بگذار برای فردا
دلت را به دلم بریز
بغلم کن

نفس که کم می آورم
بیا برویم
کافه ای کشف کنیم
بگوییم "ترانه های جنوب"* بگذارد برایمان
و حالا که معماهای جهان حل نمی شوند
شیر را در فنجان
خودم را در نگاهت
حل کنم

پا نمانده است
پیر شده اند آرزو هایم
زندگی به وقت های بی پایی
هم پا های بیشتری
پاگردهای بیشتری می خواهد
بغلم کن


( مهدیه لطیفی )

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد