کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

بوی گندم

بوی گندم مال من، هرچی که دارم مال تو

یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو

اهل طاعونی این قبیله ی مشرقی‌ام
تویی این مسافر شیشه‌ای شهر فرنگ


پوستم از جنس شبه، پوست تو از مخمل سرخ
رختم از تاوله، تن‌پوش تو از پوست پلنگ

 

بوی گندم مال من، هرچی که دارم مال تو
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو

تو به فکر جنگل آهن و آسمون خراش
من به فکر یه اتاق اندازه تو واسه خواب


تن من خاک منه، ساقه گندم تن تو
تن ما تشنه‌ترین، تشنه یک قطره‌ی آب

 

بوی گندم مال من، هرچی که دارم مال تو
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو

شهر تو شهر فرنگ آدماش ترمه قبا
شهر من شهر دعا همه گنبداش طلا


تن تو مثل تبر، تن من ریشه سخت
طپش عکس یه قلب مونده اما رو درخت

 

بوی گندم مال من، هرچی که دارم مال تو
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو

نباید مرثیه‌گو باشم واسه خاک تنم
تو آخه مسافری خون رگ اینجا منم


تن من دوست نداره زخمی دست تو بشه
حالا با هرکی که هست، هرکی که نیست، داد می‌زنم

بوی گندم مال من، هرچی که دارم مال من
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال من.

 

از: شهیار قنبری

----------------------------------------------------------


دانلود آهنگ ماندگار "بوی گندم" با صدای داریوش


 ***

+ بوی خوب گندم ترانه‌ای‌ست از شهیار قنبری که با آهنگسازی و تنظیم واروژان و صدای داریوش اقبالی در سال ۱۳۵۱ اجرا شد. این ترانه در آلبوم بوی گندم داریوش منتشر شده‌است.

+ اجرای این ترانه در دهه پنجاه خورشیدی باعث شد تا خواننده و ترانه سرا به زندان بیفتند.
+ ایام نوجوانی (دهه 70 برای من و هم نسلانم) رو با ترانه‌های داریوش و این ترانه زندگی کردیم. و هنوز هم... اینروزها چقدر باز هم این ترانه رو دوست دارم.


بوی گندم - شهیار قنبری، داریوش، واروژان

از راست: شهیار قنبری - داریوش اقبالی - واروژان

نظرات 14 + ارسال نظر
حسین جمعه 5 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 11:02 ب.ظ

بادرود، بنظرمن شاعریاخواننده وقتی گندم را که به معنی همه چیز هست را میبخشدیابزور می‌دهد وبه کمترین چیز یا تقریبا هیچ قناعت میکندکه همان بوی گندم هست، اما در آخرفریادمیزند حالا باهرکی که هست ونیست دادمیزنم که همه چیز مال من است وچیزی بتو نمی‌دهم هم زمین وخاک وهم گندم ونان وحتی بوی گندم را هم بتو ظالم نمی‌دهم...

یاس جمعه 21 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 05:05 ب.ظ

این ترانه و متن برمبنای یه نگاه سیاسی اجتماعی و کمونیستی با توجه به زمان سروده شدنشه. دقت کنید؛بوی گندم،یه وجب خاک مال من هرچی میکارم مال تو،یا پوست من از جنس شبه پوست تواز مخمل سرخ!وبقیه متن که کاملا بیانگره. درهر شکل ترانه بسیار بسیار زیبا و خاطره انگیزه

سعید یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 03:42 ب.ظ

این ترانه در واقع برای فیلم زیر پوست شب به کارگردانی مرحوم فریدون گله ساخته شد ولی به دلایل سیاسی مجوز پخش نگرفت و نهایتا برای فیلم ترانه ترانه دیگه ای ساخته شد. در جواب دوستی که مرسیده بود منظور از پوست تو از مخمل سرخ چیه باید بگم که در فیلم مذکور قاسم سیاه با بازی مرتضی عقیلی جوان آس و پاسیه که عاشق یه زن خارجی میشه که پالتو سرخ تنش هست

درود بر شما

هاله جمعه 13 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 01:06 ق.ظ

من درمورد این شعر چندتا سوال داشتم میخواستم نظرتون رو بدونم
اول اینکه منظورش از بوی گندم چی بوده ؟ من خوندم که گندم نماد برد و قماره و شنیدم میتونه به معنی برکت هم باشه ، ولی به نظر خودم استعاره ای از موهای بافته است .
دوم اینکه چرا گفته پوست تو از مخمل سرخ ؟

راستش این ترانه از کارهای بحث برانگیز دهه 50 بوده که یک فضای سیاسی داشته و در موردش حرف و حدیث های متناقض هم زیاد گفته شده.
من هم واقعا نمی دونم منظور شاعر از بوی گندم چی بوده. شاید سیاسی و اجتماعی ، شاید عاشقانه و شاید حتی دو پهلو و محافظه کارانه.
مطالعه این مطلب شاید در شناخت بهتر این ترانه به شما کمک کنه:
http://www.navayefars.com/content/16

پیام شما یک بار دیگه منو برد به حال و هوای این ترانه. اطلاعات پست رو هم کامل تر کردم. سپاس

فریبا شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:54 ب.ظ

ازعکس شهیارکپی می کنم

عبدالله جعفری اصل چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 07:10 ب.ظ http://yahoo.com

منم میخام تو کارای وبلاگ شریک باشم طراحی بلدم
طراحی عکس

ممنون دوست عزیز. گذاشتن عکس و طرح در وبلاگ خیلی برام حائز اهمین نیست.

عبدالله جعفری اصل چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 07:09 ب.ظ http://yahoo.com

عالی بود

احسان، از نهاوند پنج‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:30 ب.ظ

چه عالی

نادیا چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 04:03 ب.ظ http://2rogh.blogfa.com

!!؟؟

رضا دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:26 ق.ظ

مبارز شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:27 ب.ظ

برای پدرم دانلود کردم . خیلی خوشش امد . اخه یه مقدارشو خوند و گفت خیلی قشنگ بود منم براش دانلود کردم .

رضا پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 04:20 ب.ظ

آه که چه غمگین و زیبا
یاد نوجوونی هام افتادم
آه

سارا شنبه 2 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:15 ق.ظ

من عاشق این شعر داریوشم

شادی یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:58 ب.ظ http://www.soote-delann.blogfa.com

زنده باد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد