کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

روز بزرگداشت سعدی

تا بود بار غمت بر دل بی‌هوش مرا
سوز عشقت ننشاند ز جگر جوش مرا
نگذرد یاد گل و سنبلم اندر خاطر
تا به خاطر بود آن زلف و بناگوش مرا

شربتی تلختر از زهر فراقت باید
تا کند لذت وصل تو فراموش مرا
هر شبم با غم هجران تو سر بر بالین
روزی ار با تو نشد دست در آغوش مرا

بی دهان تو اگر صد قدح نوش دهند
به دهان تو که زهر آید از آن نوش مرا
سعدی اندر کف جلاد غمت می‌گوید
بنده‌ام بنده به کشتن ده و مفروش مرا

...

----------------------------------------------------------

پ.ن: به سعدی و اشعارس علاقه خاصی دارم علی الخصوص رباعیاتش که در هر مصرع و هر بیتش دنیایی از عشق و صفا و زیبایی و موعظه یک جا جمع است.
آنجا که میفرمایند:

امشب که حضور یار جان افروزست
بختم به خلاف دشمنان پیروزست
گو شمع بمیر و مه فرو شو که مرا
آن شب که تو در کنار باشی روزست

و یا

صد بار بگفتم به غلامان درت
تا آینه دیگر نگذارند برت
ترسم که ببینی رخ همچون قمرت
کس باز نیاید دگر اندر نظرت

و

شبها گذرد که دیده نتوانم بست
مردم همه از خواب و من از فکر تو مست
باشد که به دست خویش خونم ریزی

تا جان بدهم دامن مقصود به دست



و یا این غزل بسیار زیبا که بارها و بارها هم که بخوانمش باز هم برایم زیباست و زیباتر:


همه عمر برنـــــدارم سر ازین خمار مستــــــی
که هنوز من نبودم که تو در دلــــم نشستــی

تو نه مثل آفتابــــــی که حضـــــور و غیبت افتد
دگران روند و آیند، تو همچنــــان که هستـــــی
 
چه حکــــایت از فراقت کـــه نداشتــــــم ولیکن
تو چــــو روی بـــاز کردی در ماجــــرا ببستـــی

نظری بــــه دوستــــان کن که هزار بار از آن به
کــــــه تحیتی نویســــی و هدیتی فرستــــی

دل دردمند مـــــــارا که اسیر توست یـــــــــارا!

به وصال مرحمی نه! چو به انتظـــار خستــــی


***


اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی که فرهنگوران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند، یادروز سعدی نام گرفته است.

متاسفانه فرصت نشد که زودتر این پست رو بذارم. با یک روز تاخیر سعی کردم که به نوبه خود گوشه ای از اعجاز شعر و کلام ایشان را اینجا به نگارش درآورم.

نظرات 5 + ارسال نظر
هیهی پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1401 ساعت 01:51 ب.ظ

تک دونه دختر شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 08:52 ب.ظ

واقعا راسته که می گن سعدی ملک سخنه
یکی از شعراش می نویسم که هم عمودی و هم افقی بخونی مثل همه
از چهره افروخته گل را مشکن
افروخته رخ مرو تو دیگر به چمن
گل را تو دگر مکن خجل ای مه من
مشکن به چمن ای مه من قدر سخن

بله بهش شعر مربع میگن.
ممنون برای این شعر زیبا
البته من الان جستجو کردم، در اینکه این شعر برای سعدی باشد ظاهرا تردید هست!

سعید دوشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 08:35 ب.ظ

عاشقتم نفس

دخترباران شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:13 ب.ظ http://baz-baranbataraneh.persianblog.ir/

سلام
برای تشکرآمده بودم
اما اینقدر مسحور زیبانگاشته های وبتون شدم که مدتی به تورق وگشت وگذار این گلستان پرداختم.

بسیار زیبا می نویسید وبسیارمحظوظ شدم.
وخوشوقت از آشناییتون.
بااجازه لینکتون می کنم.
به امید دوستی های آینده...
بااحترام
دخترباران

roya یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:26 ب.ظ http://www.romantick.blogfa.com

lمرسی نیمای عزیز ازین اطلاع رسانی
و متاسفانه منم با چند روز تاخیر باید تولد شیخ اجل رو تبریک بگم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد